Wat een topweekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Lubbe - WaarBenJij.nu Wat een topweekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Lubbe - WaarBenJij.nu

Wat een topweekend

Blijf op de hoogte en volg Iris

15 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo, het eerste tripje is achter de rug en het was echt fantastisch!! Ik heb echt ontzettend genoten. Op vrijdagochtend werden Pleun, Evy en ik door een taxichauffeur opgepikt voor een lange rit naar Nickerie. De chauffeur had hele vrolijke hindi-muziek opstaan, waar we na 10 minuten eigenlijk al zat van waren en de airco stond op standje december-in-nederland maar dat mocht de pret niet drukken. In Nickerie hebben we nog een rondje gereden omdat we wat te vroeg waren. We hebben uitgekeken over de Atlantische Oceaan bij de Noorddijk en een echte haai gezien die was gevangen door de vissers. Normaal is er markt in Nickerie maar omdat het een feestdag was (dag van de marrons) was alles dicht. Na de kleine rondrit werden we afgezet bij het bootje dat ons naar bigi pan zou brengen. Eerst moesten we een stuk over de Nickerie rivier, maar al snel moesten de boot over ‘de sleephelling’ getrokken worden, waarna we onze tocht vervolgden door het mangrovebos. Onze gids (waarvan ik stom genoeg zijn naam niet meer weet) kon ons nu al heel veel vertellen over de mangrove en alles wat daar leeft. Het water is heel ondiep en er is een iets diepere geul voor de boten gegraven. De bootsman wist precies waar hij moest varen, echt heel knap! Na een kleine drie kwartier kwamen we dan aan op het echte meer. Bigi pan betekent groot meer en daarmee is niets te veel gezegd. We zouden overnachten in een lodge op palen in het water. Ik verwachtte dat we aan de rand van water zouden zitten, en dat daar dan een huisje op palen boven water gebouwd zou zijn. Maar onze lodge stond midden in het meer op palen in het water, superbijzonder. En wat het nog leuker maakte, hoewel we met nog zes anderen zouden zijn, bleken we toch maar met z’n drieën te zijn in de lodge! Eenmaal aangekomen kregen we direct heel erg lekker eten. Kip met rijst en groente. We maakten kennis met de mensen die in de lodge werken en kregen de VIP kamer toebedeeld. Daarna mochten we direct spullen pakken om erop uit te gaan: vissen! Eerst maakten we een mooie tocht door de mangrove. We zagen heel veel vogels, waaronder de rode ibis die echt knal en knalrood is. Voor het vissen zetten onze gids en bootsman een net uit, waarna we de vissen met stokken richting dit net moesten jagen. En dat terwijl we steeds wegzakten in de modder en de kuilen van vissen. Heel erg leuk om te doen! Daarna moesten de vissen uit het net gehaald worden. Heel veel tilapia en wat snoeken. Een goede vangst dus! Toen alle vissen uit het net waren gehaald zijn we weer teruggegaan naar de hut. Van de mensen die een dagje naar de lodge waren gekomen kregen we een paar biertjes. Ook maakten we kennis met Elvin, kok en tevens onze dj deze avond ;) Hij liet ons erg graag nummers uit zijn repertoire horen zoals: ‘stiekem verliefd op jou’. Verder draaide hij Volumia en Guus Meeuwis, zodat we lekker mee konden blèren. Hij leerde ons de vis schoonmaken en daarna maakte hij wat visjes klaar om te proeven. Verser dan vers dus, heel erg lekker. Ook maakte hij bara’s, een soort hindoestaanse oliebol. Toen we ons goed vol hadden gegeten aan al die lekkere dingen, bleek dat het avondeten nog moest komen! Hele lekkere bami-soep, waar we jammer genoeg niet zoveel meer van op konden. Toen moest het spannendste deel van de dag nog komen: op zoek naar kaaimannen. We gingen in de boot met onze gids en Noortje. We moesten met onze lampjes zoeken naar groene lichtjes in de bomen: slangen en rode lichtjes in het water: kaaimannen. Het duurde best wel een tijd maar uiteindelijk vonden we dan eindelijk een kaaiman! Bizar, wij zagen zelf helemaal niks maar onze gids zag hem al van heel ver af, heel knap! Noortje heeft de kaaiman daarna gevangen, haar allereerste. Daarna zijn we zonder lichtjes door een heel donker mangrovebos teruggevaren naar de lodge, waar we foto’s konden nemen met de kaaiman. Daarna zijn we lekker in de hangmatten gaan liggen, waar we wat hebben geslapen en nog wat hebben gedronken. Daarna lekker in ons bed gaan liggen. De lodge beweegt met het water steeds wat heen en weer dus heerlijk geslapen. De volgende ochtend hadden we de wekker gezet om weer lekker vanuit de hangmatten naar de zonsopgang te kijken. Echt supermooi zo boven het meer. Ook weer wat in slaap gevallen tot we wakker werden gemaakt voor het ontbijt: broodjes, fruit (pompelmoes) en bakabana’s. Echt lekker. Daarna hebben we gekayakt op het meer en op ligstoelen op een vlonder in het water gechillt. Daarna was het tijd voor ons modderbad! Er waren ook Surinamers aangekomen in de lodge na het ontbijt, en twee van hen gingen ook mee. We moesten weer een heel stuk met de boot tot we bij het strand aankwamen, echt mooi om te zien! En leuk om lekker met de modder te kliederen. Ook meteen maar een mooie fotoshoot gedaan met foto’s van voor, tijdens en na ons bad. Eenmaal terug in de lodge gedoucht, maar echt schoon konden we nog niet worden wat het was (weliswaar gezuiverd) water uit het meer en dat is zout. Daarna kregen we weer een heerlijke lunch, met bami, groente, kip en onze eigen gevangen vis. Toen was het jammer genoeg alweer tijd om met de boot terug te gaan naar Nickerie, waar we opgepikt zouden worden door de taxi. De terugrit met de boot was weer net zo fijn als die op de heenweg, en de taxirit was weer net zo bijzonder als op de heenweg (inclusief muziek). Ook zaten we dit keer erg opgepropt aangezien er nog drie volwassenen en een baby bij ons in de auto moesten. De rit duurde dit keer bijna vier uur en ik ben er wel achter dat ik iemand met wagenziekte dit soort tripjes echt zou afraden. Overal zitten kuilen en hobbels in de weg en de chauffeurs scheuren er flink over. Kortom, we waren blij toen we weer in Paramaribo waren. ’s Avonds nog gekookt en met drie andere huisgenootjes gegeten. Daarna was ik echt bekaf, dus ben ik lekker op tijd mijn bed ingekropen. Toen ik zondagochtend zat te ontbijten glibberde er ineens een slang door de tuin! Zal maar eens navragen wat voor slangen het zijn die hier in de stad zitten ;) Zondag eerst lekker rustig aan gedaan, een beetje gestudeerd (er moet toch ook wat gebeuren hier). ’s Middags had onze huisbaas een tripje geregeld. We werden naar Leonsberg gebracht, waar we op de boot mochten! We gingen dolfijnen spotten. Superleuk. We waren wat aan de vroege kant, dus op de heenweg zagen we wel een paar dolfijnen maar nog niet heel veel. Eerst zijn we naar Braamspunt gegaan om op het strand te lopen/zwemmen/chillen. Daarna werden we weer opgehaald door de boot en dit keer hebben we heel veel dolfijnen gezien. Zo mooi! Ok mocht iedereen een stukje mee op de speedboot van de huisbaas. Ik heb zelfs een stukje gevaren! Daarna gingen we naar plantage rust en werk, waar we een korte rondleiding krijgen en iedereen die dat wilde kon op de foto met een schildpad en een kaaiman. Wij hadden hier natuurlijk al recentelijke ervaring mee dus hebben de kaaiman niet meer vastgehouden. Daarna had Lucien (de huisbaas dus) bara’s en loempia’s gehaald en hebben we al etend naar de zonsondergang gekeken. Ook al zo mooi, het is echt fantastisch om hier te zijn met alle leuke mensen en deze dingen te mogen doen! Afentoe overvalt zo’n gevoel je, dat het allemaal zo speciaal is dat je dit meemaakt!! Na zonsondergang zijn we met de boot weer naar Leonsberg gevaren. ’s Avonds zijn we, op aanraden van en vergezeld door onze Belgen (Lies en Charlotte, twee huisgenootjes) naar de popeyes geweest. Dit is een soort McDonalds, maar dan met voornamelijk kip. Propvol en moe door deze drukke dag (druk krijgt een hele nieuwe betekenis hier hoor) zijn we allemaal weer op tijd naar bed gegaan. Op maandag weer op stage geweest. Na deze dag zal ik nooit meer zo hard roepen dat als ik voor de klas zal staan, dat ik dan perse de echte kleintjes wil. Ze waren erg lief maar vonden het erg leuk die nieuwe blanke juf te testen, dus ik kwam bekaf thuis. ’s Middags ben ik met wat huisgenoten even op zoek geweest naar kleding bij de kledingchinees, hebben we geschuild voor een enorme regen- en onweersbui in een slipperwalhalla en hebben we wraps met pastavulling gemaakt.
Nu is het dinsdag. M’n vader is vandaag jarig en het is zo gek om er dan niet te zijn! Hoewel, gij is er zelf ook niet dus het had niet veel uitgemaakt als ik wel thuis was geweest. Gisteren nog wel heel leuk even een videogesprek gehad met papa, mama en oma. Verder heb ik mijn observaties in de klassen afgerond, heb mijn eigen lokaaltje gekregen en vanaf morgen ga ik screenen. Maar vanmiddag eerst nog met een paar huisgenoten naar de bioscoop en eten bij de Subway. De komende dagen verder nog niet veel gepland, maar je weet hier maar nooit hoe het loopt natuurlijk. Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat, ik vind het ook echt heel leuk om van jullie te horen!!
Liefs vanuit Switi Sranan!
Iris

• 15 Oktober 2014 - 12:22

Ad:

hallo met ad alles goed

• 15 Oktober 2014 - 16:06

Alisa:

Wat klinkt het allemaal geweldig, Iris!! GENIETEN!
    Eten ze daar ook iets anders dan kip? ;)
    Have fun en succes met screenen!

• 16 Oktober 2014 - 13:59

Renée:

Hey Iris,
    Goed bezig man!! Kan me voorstellen dat je af en toe bek af bent, wat een programma.
    Lekker genieten, deze ervaringen nemen ze je nooit meer af!
    Groetjes vanuit De Wilp