Goed leven... door Iris - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Lubbe - WaarBenJij.nu Goed leven... door Iris - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Lubbe - WaarBenJij.nu

Goed leven... door Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik blijf het maar herhalen maar het is hier zo fantastisch!
Een tijdje geen update meer geplaatst maar het was wel heerlijk hier hoor.
De bioscoop en subway waren een groot succes. Even lekker een avondje weg en de bioscoop is hier heel luxe, met stoelen die in de relaxstand kunnen enzo. De volgende dag naar de vreemdelingendienst geweest voor mijn visum. Een echte belevenis want dit keer gingen we (Charlotte, Lies en ik) met de gewone bus terug naar huis. Prima vervoermiddel dus we kunnen in het vervolg de taxi vaak vervangen door de bus, veel goedkoper en echt leuk. ’s Avonds hebben we met acht personen lasagne gegeten, lekker!!! Daarna mijn eerste avond op stap hier. Op donderdagavond is het Havana-avond, dus hier zijn we naartoe gegaan. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Eerst was er salsa, heel mooi om te zien. Maar wat daarna kwam.. poeh heftige dansmoves hebben die Surinamers hoor (of nouja, dansen kan je het eigenlijk nauwelijks noemen). Op vrijdag was ik een dagje vrij dus kon ik lekker rustig aan doen. Wel even met school bezig geweest. ’s Avonds hebben we gegeten bij Dumplings, waar we ook weer zo lekker gegeten hebben. Dit was een Chinees. Heel leuk restaurantje. Het is een tuin waar je kan zitten en in het midden staat een open keuken. Daarna nog een hele tijd in onze buienkeuken gezeten. Zo lekker, je bent hier eigenlijk altijd buiten. Het is elk moment van de dag (of nacht) warm genoeg om lekker buiten te zitten. Ook zijn we weer op stap geweest, dit keer bij Touche. Was weer een topavondje. Op zaterdag zijn we nadat we heel rustig op gang zijn gekomen (brak ontbijtje met eieren in ons badje) een stadswandeling gemaakt. Via de palmentuin zijn we naar het I love SU monument, de waterkant, fort Zeelandia en een paar kerken gelopen. Bij het SU monument de traditionele SU-fotoshoot gehouden (de foto’s volgen nog!) en aan de waterkant hebben we een bakabana gegeten en wat gedronken. Thuis hebben we Hollandse friettafel gemaakt; folie op de tafel, sausjes erop en snacks en friet op de tafel gooien en dan lekker met je handen eten. Wat een genot weer. Op zondag hebben we onze eigen trip georganiseerd. Met de gewone bus zijn we naar Bersaba gegaan, ongeveer een uurtje rijden vanaf Paramaribo. Bizar, duurt best wel even en we betaalden per persoon nog geen euro! In Bersaba kan je zwemmen in een klein dorpje. We waren de enige blanken daar en de kinderen die er waren vonden dit erg interessant. Dus met de kinderen gespeeld, en wat gelezen en lekker gelegen. In de schaduw weliswaar want de zon is hier echt veel te warm om echt in te liggen hoor. Ook de terugweg hebben we met de gewone bus gedaan. Dit keer was dit een echte ouderwetse gele schoolbus. Deze deed er wel bijna twee keer zo lang over. De rest van de week heb ik mijn screening gedaan op stage. Ik schrik soms best wel van het niveau van de kinderen. Sowieso zijn alle kinderen achter ten opzichte van kinderen op Nederlandse scholen, maar de tweetalige kinderen zijn er soms echt wel slecht aan toe. Zo heb ik een jongen in groep 3 die geen woord Nederlands spreekt of verstaat, en dat moet dan leren schrijven en lezen. Het zal dus een zware klus worden dit half jaar, genoeg te doen. Naast stage hebben we uiteraard elke avond lekker gegeten, heerlijke uitgebreide bami bij Mirosso in de wijk Blauwgrond, Roti (Op speciaal verzoek van Pleun) bij de Roopram en natuurlijk hebben we ook een paar keer zelf gekookt. Op woensdagavond zijn we naar het casino geweest. Grappig om hier eens te zien. De setting leek eigenlijk wel heel erg op het casino waar ik gewerkt heb, alleen dan wat ouderwetser. Maar we zaten een tijdje aan de roulette en toen kwam de manager ofzo van dit casino bij onze tafel. Hij riep: happy hour, en zette zo voor een paar mensen hele stapels fiches in, gewoon op kosten van het casino. Jammer genoeg heeft dit me alsnog weinig geluk gebracht maar ach ik heb me laten vertellen dat ik geen geluk in het spel wel geluk in de liefde betekent, en dat is ook wat waard (toch ad? ;)). Donderdag was een vrije dag hier vanwege Divali (Hindoestaans lichtjesfeest). ’s Avonds wilden we kijken of er nog activiteiten waren voor Divali aan de waterkant, maar jammer genoeg was dat al afgelopen. Wel konden we nog wat vuurwerk bekijken aan de andere kant van de rivier. Op vrijdagavond heb ik voor het eerst salsa gedanst! We gingen even een cocktail drinken met wat huisgenootjes bij ’t Vat. Hier was ook salsa, waar we natuurlijk even gingen kijken. Daar werd ons gevraagd of we wilden dansen. Een beetje ongemakkelijk omdat we het nog niet geleerd hebben, maar toch; de eerste stap op weg naar de soepele heupjes is gezet. Na een kort nachtje moesten we zaterdagochtend vroeg verzamelen voor onze tweede trip! Pleun, Evy en ik hebben (wederom lastminute) een tripje geboekt naar Brownsberg en Ston Island. In Paranam, een bauxietstadje, hebben we ontbeten met kroketten en bakabana’s. Daarna doorgereden naar Brownsberg. Hier gingen we met het busje omhoog. Superleuk, je vergeet soms dat je een busje zit maar waant je in een coole jeep met al dat opstuivende zand en de heftige weg zo nu en dan. Op de berg een kleine wandeling gemaakt en genoten van het mooie uitzicht op het stuwmeer. Daarna zijn we lopend naar beneden naar de Irenevallen (insiders noemen ‘m ook wel de irisvallen ;)) afgedaald. Dit was goed te doen, ook met de warmte. Lekker om even wat actiefs te doen en zo mooi om door de jungle te lopen! Bij de Irenevallen afgekoeld onder de waterval, die door de droogte niet erg groot was, maar toch mooi om te zien. Daarna de tocht omhoog gemaakt. We zagen aapjes (witkop saki) en een Surinaams boskonijn. Superleuk weer! Toen iedereen weer boven was hebben we lekker gegeten. Moksie Alesi oftewel rijst met van alles erdoor en vis erbij (zonder kip Alisa!). Wat een luxe he, op die tripjes gaat gewoon een kok mee, ik voel me zo verwend! Na het eten zagen we dat er vlakbij allemaal brulapen in de bomen zaten, supermooie beesten zijn dat. Daarna met het busje weer afgedaald, dit keer naar Ston Island aan het Brokopondomeer. Hier hebben we onze hangmatten naast het water opgehangen en weer heerlijk gegeten. Kip van de bbq met frietjes en salade. ’s Avonds werd er een kampvuur gemaakt en hebben we mogen genieten van een supermooie sterrenhemel. Wat een mooi gezicht, ik heb nog nooit zoveel sterren gezien. En ook veel vallende sterren!! Maarja, wat heb je nog meer te wensen als je dit allemaal al mag meemaken ;). Daarna een poging gedaan om te slapen, maar een deel van onze groep (die uit 19 mensen bestond trouwens) heeft het nog lang volgehouden bij het kampvuur met harde muziek, dus hier is weinig van terecht gekomen. Ondanks dat we laat in slaap vielen hebben we toch weer de wekker gezet voor de prachtige Surinaamse zonsopgang. Gelukkig hoefden we hiervoor alleen onze klamboe van de hangmat af te halen en konden we lekker blijven liggen. Daarna nog eventjes in slaap gevallen. Om 9 uur stond er weer een lekker ontbijtje voor ons klaar. Heerlijke broodjes roerei of worstjes met sla, komkommer, tomaat. Nog een tochtje over het meer gemaakt en een klein eilandje bezocht (waar we weer een brulaap hebben gezien!) en even lekker het meer in geweest. Echt zwemmen kon je het niet noemen want het idee dat daar piranha’s zitten hield ons toch iets te veel bezig. We kregen wel, liggend in het water, een gratis dr. Fish behandeling van alle kleine visjes die daar zitten.
Daarna was het tijd alles op te ruimen, nog een keer te genieten van de kookkunsten van onze kokkin (bami met kip in een superlekkere marinade) en daarna was het tijd voor onze laatste activiteit: Berg en dal! Hier is een canopy kabelbaan door de jungle en over de Surinamerivier. Hoe vet is dat!!! Het regende wel, maar eigenlijk maakte dit onze tocht nog leuker. Eenmaal over alle zes de banen geweest zaten we allemaal onder de modder, maar wat hebben we weer genoten!!
Daarna, met een laatste korte stop voor een blik op de stuwdam, zijn we weer teruggereden naar Paramaribo, waar we opgewacht werden met een driegangenafscheidsdiner voor Pleun door Lies en Charlotte. Die hadden heerlijke Moussaka gemaakt met madeleines toe. Daarna werd het tijd om afscheid te nemen van Pleun die jammer genoeg nu alweer wegging uit Paramaribo voor haar volgende avontuur. Vanochtend (maandagochtend) was het weer even slikken toen de wekker vroeg ging en ik weer op tijd op stage moest zijn. Ik heb weer de halve dag op een klas gepast dus er weer even rustig inkomen zat er niet in helaas.
Oeh ik zie dat het verslag weer aardig lang is geworden, maar er was ook zoveel te vertellen! En er komt nog veel meer aan. Eerst donderdag komt Felice hier, mijn eerste bezoek. Ik heb er zin in  En eind november heb ik een weekje vakantie en dan ga ik samen met Charlotte een week naar Curacao. En wie weet wat er nog allemaal gaat gebeuren in de tussentijd, je weet hier maar nooit wat voor leuks je de volgende dag weer gaat doen…

Ik hoop dat het allemaal goed gaat met jullie in het herfstige Nederland.
Heel veel liefs,
Iris

• 27 Oktober 2014 - 21:19

Ad:

hallo met ad ken jij mij ik vond verhaal erg leuk voor te lezen nou bedankt groetjes van ad

• 28 Oktober 2014 - 21:11

Rien:

iris, wat weer een geweldig verslag, Anouk was al ontzettend jaloers op jou maar ze komt gauw. wat vind ik het fijn dat je het zo naar de zin hebt . dikke knuffel van mij oma