Bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Lubbe - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Lubbe - WaarBenJij.nu

Bezoek

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Allereerst allemaal een gelukkig nieuw jaar! Ik hoop dat iedereen een leuke decembermaand heeft gehad en dat iedereen weer gezond en vol goede moed aan 2015 is begonnen. Poeh het is weer heel lang geleden dat ik wat geschreven heb en ik heb in de tussentijd heel erg veel gedaan dus ik zal een poging doen kort en bondig de leukste dingen te beschrijven (moeilijk moeilijk want alles is zo leuk!!). Na het vorige verslag ben ik even een paar dagen uit de running geweest want ik was wat ziekjes. Suriname komt wel een beetje met gebreken want iedereen is hier vaak ziek/heeft kwaaltjes e.d. geloof ik. Op 9 december vierden we Sinterklaas met Lies, Charlotte, Kim, Evy en ik. Lies en Charlotte hadden heerlijk gekookt (vol-au-vent, die gaan we onthouden) en daarna hadden we het cadeautjesspel en gedichten. Verder probeerden wij (en de Surinamers) hard om het decembergevoel een beetje boven te krijgen. Overal hoor je kerstliedjes, al dan niet gepimpt met tropische melodietjes en kokosinstrumenten, en er is her en der zeer uitbundig versierd. Toch blijft het gek.. die warmte werkt dan weer niet echt mee! Op 11 december kwam Anouk! Superleuk. De dagen op voorhand begon het al echt te kriebelen! Anouk was eerst vier dagen bij mij. Haar eerste dag hier regende het heel erg hard, waardoor onze stadstour meer een beetje bar-hoppen werd maar dat was ook erg gezellig natuurlijk! En ’s avonds heeft ze me meegenomen naar de Thai, Garden of Eden. Wat een aanrader, zo lekker gegeten en het is daar zo mooi. Echt ontzettend genoten. De dag erna zijn we met Kim op de fiets naar Leonsberg gegaan. Vanaf daar zijn we met de boot naar plantage Rust en Werk gevaren, waar we wat uitleg kregen en Anouk schildpadjes en een Kaaiman kon vasthouden. Daarna zijn we naar Frederiksdorp (een andere plantage), Mariënburg en Nieuw-Amsterdam gefietst. Via Blauwgrond, een plek waar veel warungs (Javaanse eettentjes) zitten. De dag hebben we afgesloten bij dumplings en cocktailbar Zanzibar. Op zondag kregen we een rondleiding bij Fort Zeelandia. Heel interessant en leuk om daar binnen te kijken. We hebben gegeten bij de waterkant, want dat is ook wel echt een must als je hier bent. De sfeer is daar echt leuk. Meestal draait er leuke muziek, je kan er uitkijken over de Surinamerivier en het is altijd druk! 15 december had ik een trip met de kinderen van klas 4 naar centrum kerk. Leuk om daar een rondleiding te krijgen en wat meer te horen over de stad. De dag erna ging Anouk op trip naar Raleighvallen en Voltzberg dus ik was weer even vier dagen alleen. Ik had de eerste dag een historische stadswandeling met klas 5. Erg leuk want eigenlijk wist ik nog niet eens zo heel veel over dingen die je hier toch bijna dagelijks ziet. ’s Middags moest ik weer naar de vreemdelingendienst en tot mijn grote verassing was dit keer echt mijn visum klaar! Die avond hebben we onszelf weer getrakteerd op een avondje bios. Op woensdag waren we uitgenodigd om naar een balletvoorstelling van de balletschool te komen kijken. Dit werd ons aangeboden door het internaat. Wat een fantastische avond was dit. We hebben genoten van de voorstelling maar misschien nog wel meer van de meisjes van het internaat. Die hebben ook zo genoten en telkens als er een bekend liedje kwam dan gingen ze meedansen en zingen. Heel bijzonder!! Op donderdag heb ik met de kinderen van de vierde klas wat geknutseld toen de juf even weg moest. Heel leuk, we hadden een kerstboodschap voor de juf en alle kinderen hadden een letter hiervan geknutseld. Vervolgens heb ik ze op de foto gezet hiermee en dit aan de juf gestuurd. Erg leuk geworden en de juf was er heel blij mee. ’s Avonds hebben we echt een van onze beste avonden hier gehad. Vanuit het internaat werd er een kerst high-tea georganiseerd. De meisjes hebben onder begeleiding ontzettend veel eten en drinken bereid en alle mensen die iets met het internaat te maken hebben, waren uitgenodigd om te komen. De tuin was prachtig versierd en overal stonden picknicktafels. De meisjes gingen ons zelf bedienen en verzorgden ondertussen wat kleine optredens met zang, dans en toneel. De hele avond was echt een groot genietmoment. Het mooiste kwam eigenlijk nog toen het was afgelopen. We werden gevraagd of we ook nog even wilden blijven want de meisjes hadden na afloop als ‘beloning’ voor het harde werken een disco. En dat hebben we geweten! Ze gingen helemaal los en ze kunnen allemaal zo goed dansen. Echt ontzettend leuk om te zien dat zij er zo van genoten en natuurlijk vonden wij het ook super! Op vrijdag ben ik met klas 2 mee geweest naar een bejaardentehuis waar de kinderen kerstliedjes gingen zingen. Heel leuk dat dit georganiseerd werd. Ik stond wel even met mijn mond vol tanden toen ik met de aanwezige juffen een liedje moest gaan zingen dat ik nog nooit gehoord had, maar ach het was een geslaagde ochtend! ’s Avonds hadden we afscheidsetentje voor Lies en Evy want Lies ging voor kerst naar België en als ze terugkomt is Evy op reis. Anouk kwam ook weer thuis. Op tv konden we de capoeira voorstelling van Kim bekijken, supertof. Zaterdag was een beetje slome dag, maar we hebben heerlijk geluncht, gechillt en wat geslenterd in de stad. ’s Avonds trakteerde Anouk weer (wat een bofkont ben ik!) op een heerlijk etentje met zuurkool!!! Daar had ik naar verlangd hier. De volgende dag was weer een speciale dag want dit keer mocht ik Gerhard afhalen op Zanderij. We hadden wat vertraging waardoor ik echt vijf minuten voor hij door de deur kwam aankwam, maar dat scheelde me natuurlijk een hoop wachten dus wat spanning daar! Heel erg fijn om elkaar weer te zien. De dag erna was een vreemde dag. Gerhard was er natuurlijk net maar Anouk ging weer weg! Heel erg jammer want het was zo gezellig geweest! Op Anouks verzoek nog een laatste keer kip gegeten en in de middag werd ze opgehaald. Als verassing had ik voor Gerhard twee dagen Bigi Pan geboekt, dus op dinsdag vertrokken we direct. De heenweg was echt niet normaal lang, we hebben bijna 7 uur in de auto gezeten. Wel waren we, net als vorige keer, de enige gasten op de lodge. We kregen weer heel erg lekker eten en de mensen daar zijn zo vriendelijk! Dit keer waren er nog veel meer vogels dan vorige keer. We hebben flamingo’s gezien en we gingen kijken op de plek waar de vogels ’s avonds gaan slapen. Echt superveel rode ibissen en witte reigers zaten daar. Na het eten (vers gevangen vis in de saoto-soep!) gingen we op zoek naar kaaimannen en slangen. We hebben geen kaaiman vast kunnen houden maar wel gezien. Ook konden we een paar slangen zien. Superleuk om zo in het donker door het mangrove-bos te varen ook. ’s Ochtends was het ons plan om de zonsopgang te gaan bekijken maar we werden door de muggen ons bed weer ingejaagd dus jammer genoeg hebben we niet veel kunnen zien. Na het ontbijt met bakabana’s gingen we op pad voor ons modderbadje (ook met veel muggen!). Daarna hebben we wat gezwommen en een minibeetje in de zon gezeten maar dat was al te veel want Gerhard was direct zo rood als een kreeft (of een rode ibis hihi ;)). Na weer een lekkere lunch was het alweer tijd voor de lange terugtocht naar Paramaribo en we hadden van papa en mama een etentje naar keuze gekregen. We hebben heerlijk sushi gegeten! Toen was het alweer kerst. We hadden eerste kerstdag gepland zelf te gaan koken met Charlotte dus na een ontbijtje zijn we vertrokken naar de supermarkt die gewoon open was. We hebben de hele middag in de keuken gestaan/gezeten (weliswaar heel rustig aan gedaan en spelletje gespeeld tussendoor), maar het resultaat mocht er zijn! Surinaamse kip uit de oven, vier soorten aardappel, salade en kousenband met als toetje fruitflapjes. De volgende ochtend hadden we met de familie van Evy en Kim een kerstontbijtje. Iedereen had wat meegenomen of gemaakt dus de tafel stond vol met de meest lekkere dingen! Heel gezellig en echt lekker. Ook kregen we van Lies en Charlotte nog een heel mooi zelfgemaakt portemonneetje, superlief! Daarna met Gerhard een rondje Paramaribo gemaakt, want hij had tot nu toe nog niets van de stad gezien. Heerlijk om hier zo samen rond te lopen en hem alles te laten zien wat ik hier alle dagen zie! Nog wat gedronken bij de waterkant (vaste prik dus). Tweede kerstdagavond werd er een diner gegeven door onze huisbaas. Iedereen was uitgenodigd dus met ongeveer 40 man zaten we op nummer 31 aan lange tafels. Heel gezellig en lekker, wat een werk! Daarna wat spelletjes gedaan, superleuk! De volgende ochtend was het tijd voor onze volgende trip: Ralleighvallen en Voltzberg. Mijn eerste echte lange trip, maar het was echt fantastisch. We moesten eerst heel lang met de bus en daarna met het bootje, we zijn bijna de hele dag onderweg geweest! Onderweg zagen we een tapir (googlen maar, ze hebben ‘m ook bij de aquazoo in Leeuwarden), zo bijzonder, die schijn je niet zo snel te zien in het wild! Ook zagen we veel vogels en een kaaiman. Jammer genoeg begon het op het laatst keihard te regenen. Iemand (Gerhard) wilde maar één poncho gebruiken met als gevolg dat we beide zeiknat aankwamen op de bestemming. Snel opgefrist en toen had onze kok (zo luxe op zo’n trip, voel me echt zo verwend!!) heerlijke soep voor ons gemaakt. ’s Avonds was de hele groep redelijk moe dus iedereen probeerde vroeg te gaan slapen. Dit was niet voor iedereen makkelijk, omdat er voor andere groepen een optreden was van de plaatselijke ralleighboys, recht onder onze verdieping, en het slapen in de hangmat is ook niet voor iedereen even prettig. Ik heb zelf overigens prima geslapen, zo kapot! De volgende dag hebben we de wandeltocht naar de Voltzberg gemaakt. Heel erg leuk, door de jungle waar het echt overal mooi is. We hebben nog ara’s gezien, andere papegaaien en een toekan. Het laatste stukje, de berg op, was wel even zwaar in de warmte, maar doordat we vooraf zoveel horrorverhalen hadden gehoord over de berg vonden we het toch nog redelijk meevallen. We waren zelfs eerder boven dan onze gids, die halverwege de berg echt even moest uitpuffen. Prachtig uitzicht over de jungle, we konden zo ver kijken! Boven op de berg hebben we ons lunchpakketje opgegeten. De terugtocht werd aardig rap gedaan dus helemaal bezweet kwamen we terug aan het begin, waar een watervalletje was waar we goed konden afkoelen. Eenmaal terug bij ons kamp kregen we eerst lekkere soep om even bij te komen. Gerhard is nog even gaan zwemmen, ondanks de regen. Daarna kregen we ons echte avondeten. Volgens mij kan elke Surinamer lekker koken, alles is zo smakelijk! Die avond hebben we nog een hele tijd zitten kletsen met onze groepsgenoten, was erg gezellig. De volgende ochtend konden we na het ontbijt de aapjes voeren! Die zijn in principe wild maar weten dat ze bijna elke dag gevoerd worden bij het kamp dus ze pakken het eten zo uit je hand. Superleuk! Daarna gingen we weer op pad. Ditmaal een wandeltocht naar de moedervallen van de ralleighvallen. Een uurtje door de jungle en daarna konden we gaan zwemmen. We hadden een gezellige groep dus we konden met iedereen wel leuk kletsen, heel gezellig. Waar we zwommen zaten ook sidderalen en piranha’s. Eigenlijk wil je dat niet weten want het is toch niet zo’n fijn gevoel. Na onze terugtocht kregen we weer een lekkere lunch en daarna hadden we wat tijd voor onszelf. Om 5 uur moesten we weer met z’n allen verzamelen. Eerst gingen we op een stukje van de rivier achter ons kamp zwemmen. Daarvandaan konden we weer heel veel vogels zien! Echt supermooi, wat genieten was dat! Daarna gingen we met een bootje een stukje de rivier op en vandaar mochten we met ons zwemvest terugdrijven naar het kamp via de kleine stroomversnellingen. Heel leuk om te doen! Tijdens het eten hadden we gezelschap van een bos-spin, wat een huge beest. Ik ben niet zo heel erg fan van spinnen maar de rest van de groep kon de spin over zich heen laten lopen. Van een afstandje vond ik dat allemaal prima ;) Daarna weer een tijd zitten kletsen met een van onze reisgenoten die een rondreis door zuid-amerika aan het maken is van een jaar. Veel leuke verhalen dus! Ook hebben we nog even bij het kampvuur gezeten maar al die buitenlucht en warmte enzo maken je wel moe hoor, dus echt laat is het niet geworden. De volgende dag moesten we weer beginnen aan onze hele lange terugtocht, maar met wat slapen en kletsen vond ik het best meevallen. De dag erna was het oudjaarsdag. Dat MOET je een keer in Suriname vieren zegt iedereen al sinds ik hier aangekomen ben. Nu ik het heb meegemaakt kan ik het daar best wel mee eens zijn! Tegen 12 uur ‘s middags liepen we met de familie van Evy en de vriendinnen van Kim richting de stad, waar pagara-estafettes waren. Heel veel knalvuurwerk dus. We waren voorbereid met oordopjes en doeken voor onze mond maar het was echt chaos daar! Na een tijdje rondgelopen te hebben zijn we naar de waterkant gegaan om wat te eten en te drinken: oliebollen!!! Daarna gingen we weer de straat op waar nu volop gefeest werd. Hier hebben we dansend de middag doorgebracht. Daarna snel thuis wat gegeten van de naskip en daarna weer op naar het centrum! Bij de zus & zo weer gedanst en gefeest en om 12 uur verzamelden we met ons groepje op een brug om af te tellen en te proosten. Superleuk! We konden heel veel vuurwerk zien overal, hoewel ik dit minder speciaal vond dan anders omdat hier sinds tweede kerstdag al veel vuurwerk afgestoken wordt. Daarna weer even naar de zus&zo geweest maar ik heb het niet heel lang meer volgehouden, het was al een lange dag geweest en het feest van die middag kon moeilijk overtroffen worden! Wat een dag, superleuk om het eens zo te vieren!! Op 1 januari hebben we niet veel meer gedaan, alleen zijn we ’s avonds met Charlotte naar de, volgens ons, slechtste film van 2015: into the woods. Maargoed, dan hebben we dat alvast gehad he, kan het alleen nog maar beter worden! Twee januari zouden we eigenlijk een fietstochtje gaan doen maar Gerhard had al een paar dagen last van zijn oren dus zijn we naar de huisarts geweest. Dat kan alleen hier he: spreekuur van 7 tot 9, en de huisarts kwam om half 9 ongeveer aan. We waren dus wel als eerste aan de beurt ;) Er was gelukkig weinig aan de hand, we moesten nog wel even langs een KNO-arts om Gerhards oren leeg te laten zuigen (niet spuiten) maar dat was zo gepiept. Lekker geluncht (getrakteerd door Gerhard) en in de dierentuin geweest (maar was eigenlijk wat te zielig, veel te kleine hokjes!) en verder niet veel meer gedaan die dag. Gisteren, 3 januari, was Gerhards laatste dag hier. Superjammer, de tijd is zo snel gegaan!! We zijn nog even naar de stad geweest en wat gegeten bij de waterkant als afsluiter, maar om half 6 werd hij toch echt opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Toch even moeilijk. Maar gelukkig was Charlotte er dus daar ben ik de hele avond geweest  Nu is het 4 januari en het regent de hele dag. We zouden naar de orchideeënmarkt en botanische tuin maar met dit vieze weer doen we dat maar niet. Straks houden we maar een spelletjesmiddag en verder moet er maar wat aan school gewerkt worden. En, gek al dat bezoek, morgen kan ik papa en mama ophalen van het vliegveld!!! Het bezoek verveelt nog niet hoor, heel veel zin hen weer te zien! Poeh nou ik denk dat dit in grote lijnen wel een beetje is wat ik de afgelopen maand beleefd heb. Het zal dus wel weer even duren voordat ik een nieuw verslagje schrijf, maar ach jullie hebben er al een hele kluif aan dit allemaal te lezen.

Heel veel liefs vanuit een tijdelijk nogal nat maar nog steeds warm Suriname!!
Iris

• 04 Januari 2015 - 17:22

Kevin:

Beste wensen Iris! Morgen alle verhalen van Gerhard aanhoren ben nu alvast voorbereid ;)

• 14 Februari 2015 - 15:34

Ad:

hallo met ad beetje laat maar fijne valentijn daar doei